Dołączył: 10 Sie 2021 Posty: 1 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: Mazda 3 BK 1.6 Benzyna, 105 KM, 2009, hatchback
Piwa: 0/0
Wysłany: Wto 10 Sie 2021, 21:16
Temat postu:
Mazda 3 BK: pomoc w interpretacji odczytów z MAF.
Moje auto: Mazda 3 BK, 1.6 benzyna, 105 KM, hatchback, 2009, brak LPG.
Kolega odczytał mi MAF. Powód tego to: poszarpywanie przy przyspieszaniu lub pod obciążeniem klimą + lekkie poszarpywanie na wolnych obrotach + gwałtowny spadek obrotów przy szybkiej zmianie biegów + czasami poszarpywanie przy hamowaniu silnikiem + "turbodziura" przy gwałtownym przyspieszaniu + zwiększone o ok. 1l zużycie paliwa (ale też nie zawsze).
Nie znam parametrów fabrycznych dla MAF, to nie wiem do czego mam porównać swoje dane. Moje wyniki:
1. Silnik wyłączony -> kluczyk w pozycji ON:
– akumulator: 12,3 V
– temp. płynu chłodzącego: 38 C
– obroty silnika: 0,00 r/min
– temp. zasysanego powietrza: 37 C
– MAF: 0,2 g/s
– pozycja przepustnicy: 11 %
– lambda – sensor 1: 0,065 V
– lambda – sensor 2: 0,000 V
2. Silnik zapalony –> wolne obroty:
– 13,5 V + 38 C + 1192,8 r/min + 38 C + MAF: 4,4 g/s + 11,0 % + 0,055 V + 0,000 V
– 13,8 V + 53 C + 850,8 r/min + 38 C + MAF: 2,4 g/s + 11,0 % + 0,770 V + 0,010 V
– 13,8 V + 66 C + 768,8 r/min + 38 C + MAF: 2,2 g/s + 11,0 % + 0,065 V + 0,010 V
– 13,8 V + 73 C + 732,0 r/min + 39 C + MAF: 2,0 g/s + 11,0 % + 0,065 V + 0,010 V
– 13,6 V + 83 C + 689,5 r/min + 42 C + MAF: 1,6 – 1,8 g/s + 11,0 % + 0,070 V + 0,055 V
3. Silnik zapalony –> różne obroty:
– 13,8 V + 84 C + 3731,0 r/min + 42 C + MAF: 13,5 g/s + 14,1 % + 0,080 V + 0,100 V
– 13,6 V + 83 C + 2471,5 r/min + 42 C + MAF: 7,6 g/s + 13,3 % + 0,070 V + 0,105 V
– 13,6 V + 84 C + 3118,8 r/min + 42 C + MAF: 72,7 g/s + 74,9 % + 0,475 V + 0,400 V -> w trakcie wkręcania na obroty
– 13,6 V + 84 C + 4885,2 r/min + 42 C + MAF: 8,4 g/s + 11,0 % + 0,005 V + 0,225 V
4. Silnik zapalony –> znowu wolne obroty:
– 13,6 V + 84 C + 698,8 r/min + 42 C + MAF: 1,6 – 1,8 g/s + 11,0 % + 0,065 V + 0,155 V
5. Silnik zapalony –> gaz do oporu:
– 13,6 V + 86 C + 6593,5 r/min + 43 C + MAF: 84,9 g/s + 54,5 % + 0,050 V + 0,310 V
– 13,6 V + 86 C + 6566,2 r/min + 42 C + MAF: 90,8 g/s + 60,4 % + 0,045 V + 0,210 V
Pisałem o tym na mazdaspeed.pl ale nikt się do tego nie odniósł, więc przeszukałem internet i:
1. znalazłem manual service do min. mojego auta:
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?t=123942&f=114
2. w manualu znalazłem info:
– sekcja: PCM INSPECTION [ZJ, ZY, Z6] (str. 5486/7817)–> podsekcja: LPS *2 LPS *2 (str. 5573/7817 i 5574/7817) –> MAF.
- tam (jak rozumiem) są fabryczne wartości przepływu powietrza i wartości napięcia dla przepływomierza:
a) przełącznik po włączeniu zapłonu w pozycję ON: Ok. –> 0 g/s
b) na biegu jałowym: Ok. –> 2.7 g/s
c) przełącznik włączeniu zapłonu w pozycję ON: Ok. –> 0.7 V
d) na biegu jałowym: Ok. –> 1.3 V.
- najistotniejsze info wynikające z tej dokumentacji: podają mniej więcej tak -> MAF nie trzyma parametrów = wymiana czyli czyszczenie to mit?
Potem znalazłem też ogólne info o parametrach i testowaniu MAF:
https://support.alldata.com/sites/main/files/file-attachments/maf_sensor_testing_110918.pdf
Tam piszą tak (w tłumaczeniu):
"Podłączyć tester diagnostyczny, aby zobaczyć informacje o danych identyfikacyjnych parametru czujnika MAF (PID). Przy silniku na biegu jałowym wartość PID MAF powinna odczytywać w dowolnym miejscu od 2 do 7 gramów/sekundę (g/s) na biegu jałowym i wzrastać od 15 do 25 g/s przy 2500 obr./min, w zależności od wielkości silnika. Czujnik MAF działa dynamicznie, więc pojawia się pytanie: czy MAF jest dokładny w całym zakresie obrotów silnika? Jeśli nie jest liniowa, mogą wystąpić różne problemy z prowadzeniem pojazdu."
- dalej opis jak sprawdzić w domowych warunkach czy MAF pracuje liniowo.
No więc wracamy do mnie i tego co ja mam:
1. zapłon ON ale silnik wyłączony: mam 0,2 g/s –> ponoć ma być 0,0 g/s, więc mam jakby za dużo,
2. bieg jałowy: mam 1,7 – 1,8 g/s (zdarzyło się 1,6 g/s) –> ponoć ma być 2,7 g/s, więc mam jakby za mało,
3. 2500 obr/min: mam 7,6 g/s –> ponoć ma być 15 do 25 g/s, więc mam jakby za mało,
4. napięć nie mierzyłem: nie mam sprzętu + nie umiem + itp. + wg. Mazdy to chyba główny parametr poprawności MAF.
Czy ktoś obeznany w temacie mógłby podjąć próbę interpretacji danych i danych MAF z sekcji testowania PCM, bo nie wiem czy dobrze to rozumiem.
Co do dla mnie oznacza? Mam walnięty MAF? Jakie powinny być prawidłowe parametry MAF?
Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Mazda ) Dyskusje ogólne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.